Duży może więcej, czyli efekt skali

duzy-moze-wiecej-czyli-efekt-skali

Efekt skali to jeden z częściej wymienianych czynników będących argumentem za wchodzeniem do biznesu za pomocą franczyzy, czy licencji. Podejmując się działania we franczyzie wchodzisz w świat wielkoformatowego biznesu, na starcie zyskując pozycję lidera na rynku. Czym dokładnie jest efekt skali? Jest to rosnący przychód przy jednoczesnym spadku kosztów, wynikającym z relatywnie dużych rozmiarów produkcji. My jednak rozszerzymy to zagadnienie nie tylko o kwestię produkcji, ale także dystrybucji, czy marketingu, ponieważ efekt ten ma również przełożenie na inne pola działania franczyzy.

Poniżej przedstawimy Ci cztery najważniejsze argumenty:

  • Silna pozycja w negocjacjach

    Chcąc przeforsować lepsze warunki dostaw, czy współpracy z marką, która sprzedaje komplementarny z pizzą produkt – franczyza ma silniejszą pozycję w negocjacjach, niż pomniejszy gracz. Dzięki temu negocjator musi poważnie rozpatrzyć sugestie franczyzy i franczyzobiorców.

  • Siła jest atrakcyjna

    Rozpoznawalna marka przyciąga nowe pomysły i młodych kreatywnych ludzi, a także duże firmy, które pragną spotęgować swój udział w rynku budując alians z innym, dużym graczem. Nie musisz zatem tak dużo nakładów poświęcać na pozyskanie sprzymierzeńców w biznesie. Wielu z nich przyjdzie samych, chcąc współpracować z reprezentantem szanowanej marki na rynku.

  • Ogólnopolski marketing

    Działając w ramach rozpoznawalnej marki możesz liczyć na lepszy odbiór grupy docelowej. Nie od dziś wiadomo, że klienci uwielbiają wszelkiego rodzaju akcje promocyjne. Jeśli jednak działasz jako mała pizzeria – kto pamięta że w czwartek o 17.00 masz happy hour na pizzę pepperoni? Jeśli jednak działasz w ramach dużej marki, gdzie akcja jest promowana przez grupę marketerów z doświadczeniem, działających na skalę ogólnopolską – dobrze przygotuj się na swoje happy hour, bo zabraknie wolnych stolików, a telefon rozgrzeje się do czerwoności!

  • Przede wszystkim – niższe ceny

    Franczyza zazwyczaj część produktów lub ich znaczną większość zamawia u tych samych dostawców. Dzięki temu serwowane dania mają szansę być powtarzalne w każdym z lokali franczyzy. Ponadto stajemy się w oczach partnerów poważnym kontrahentem, który przy stałych i dużych zamówieniach może liczyć na lepsze warunki zakupu.

Co prawda franczyza to nie przedsiębiorstwo produkcyjne, jednakże na różnych płaszczyznach pojawia się tu efekt skali, który wskazuje na to, że mniejszym nakładem finansowym i czasowym możemy zyskać więcej, niż jako wolny strzelec, prowadząc własną gastronomię.

 

TOP