Franczyza – prognozy na najbliższe lata.

Obraz1

Jeżeli pomysł wykupienia licencji na franczyzę wciąż chodzi Ci po głowie, teraz przyszedł odpowiedni czas na jego realizację. W zeszłym roku liczba obecnych u nas systemów franczyzowych przekroczyła okrągły tysiąc i suma ta wciąż rośnie. Rynek dynamicznie się rozwija, skutecznie opierając się załamaniom i kryzysowi. Można śmiało powiedzieć, że wciąż otwierają się nowe możliwości dla przedsiębiorców.

Warto inwestować!

Ze względu na wsparcie ze strony franczyzodawców i większe bezpieczeństwo inwestycji Polacy chętnie korzystają z tego rodzaju rozwiązań biznesowych. Śladem dziesiątek tysięcy przedsiębiorców wciąż podążają kolejni. Według opinii ekspertów tempo wzrostu na polskim rynku franczyz jest stabilne i będzie nadal utrzymywać się na podobnym poziomie. Szacuje się, że w przyszłym roku liczba punktów i placówek powinna osiągnąć ponad 68,4 tysięcy. Nie dziwi zatem fakt, że wciąż utrzymujemy pozycję lidera w Europie Środkowej i Wschodniej. Prognozy są bardzo optymistyczne, dlatego szkoda nie wykorzystać tej szansy.

Jakie franczyzy są najchętniej wybierane?

Oferta franczyzowa jest bogata. Dynamiczny wzrost dotyczy w pierwszej kolejności branży gastronomicznej (restauracji z szybkimi daniami), dlatego wybór tego typu lokalu jest bardzo dobrym pomysłem. Największą popularnością cieszą się te systemy, które nie wymagają wielkich początkowych wkładów finansowych przy jednoczesnych atrakcyjnych warunkach wzajemnej współpracy. Nie sposób też nie wspomnieć o specyfice rodzimej gospodarki – większość istniejących u nas sieci ma krajowe pochodzenie.

Cechy dobrego systemu franczyzowego

Udzielanie franczyzy może czasami stawiać przed potencjalnym franczyzobiorcą zadania nie do zrealizowania. Dlatego umowa licencyjna nie może być na tyle restrykcyjna, by de facto w perspektywie uniemożliwić nawiązanie współpracy. Bardzo ważną kwestią są również wspomniane powyżej opłaty związane z licencją. Tylko niewielu potencjalnych właścicieli firm stać jest na poniesienie kosztów rzędu setek tysięcy lub milionów złotych. Niezbędnym elementem partnerstwa powinno być także wsparcie ze strony franczyzodawcy, udostępnienie swojego know–how (w tym receptur i przepisów), zapewnienie szkoleń i pomoc w prowadzeniu działań marketingowych. Prawa i obowiązki obu stron powinny być sformułowane w sposób jasny i klarowny – tak, by uniknąć jakichkolwiek niejasności.

TOP